De Stads Winkel heeft onderzoek gedaan naar de winkelbehoefte en het ondernemersklimaat van Kampen. Winkeliers konden een enquête invullen en ook het publiek is gevraagd hun mening te geven op Leuke Lange Zaterdag. De vastgoedeigenaren hebben een eigen onderzoek gedaan. De resultaten uit deze drie onderzoeken zijn medebepalend voor de aanpak van leegstand en het creëren van een vitale binnenstad. Hierbij de meest opvallende uitkomsten. Een rapport met conclusies en vervolgstappen volgt later.
Uitkomsten retailers
Ondernemers geven het winkelcentrum van Kampen gemiddeld een 5,9 op het gebied van onderscheidenheid en aantrekkelijkheid. Kampen zou meer kwaliteits- en ambachtelijke winkels nodig hebben. Ook schiet het mode-aanbod in de ogen van velen tekort, vooral voor heren en tieners. Het straatbeeld is te rommelig, soms vies en weinig toeristisch aangekleed. Ook vinden sommigen dat het winkelgebied te groot is en zou moeten krimpen.
Klanttevredenheid wordt niet of nauwelijks gemeten. Wel verzamelen winkeliers klantgegevens, voornamelijk digitaal. Deze gegevens worden gebruikt voor klantgerichte acties en mailingen. Bezoekers vinden hun winkels door klantverwijzingen, folders en advertenties. Ook blijkt dat 72% van de klanten uit een straal van 10 kilometer rond Kampen komen.
Zo’n 75% van de respondenten geeft aan dat de klant anno 2015 door internet doelgerichter en kritischer is in zijn koopgedrag en minder gevoelig voor acties. Er wordt gemiddeld minder besteed. Ook wordt er veel online gekocht, worden producten makkelijker teruggebracht en moeten levertijden kort zijn. Er zijn voorbeelden van retailers die daarom hun producten aanbieden via grote webshops als bijvoorbeeld Wehkamp. Als het gaat om actief bezig zijn op online gebied, geven respondenten zichzelf gemiddeld een 7,3. Dit relatief hoge cijfer wordt vertaald in omzet: 1/5 daarvan wordt online gegenereerd. Respondenten denken in de toekomst de verblijfsduur van klanten in hun winkel en/of winkelstraat te verlengen door meer beleving te creëren en meer met partners samen te werken.
Van de respondenten richt 82% zich op het middensegment. Dit is opvallend, aangezien dit segment het landelijk gezien moeilijk heeft. De winstgevendheid van de meeste respondenten is voornamelijk afgenomen of stabiel gebleven. Huurlasten, crisis en de druk van internet zijn veranderingen die het meeste invloed hebben op het bedrijf. Van de respondenten zit 33% in een ongemakkelijke financiële positie waarin zij een groot percentage van hun gemiddelde maandelijkse omzet aan huur kwijt zijn. Daarvan zit 28% in een ronduit gevaarlijke positie, waarbij ze meer dan 15% van de omzet betalen aan huur.
De Ondernemers Vereniging Kampen (OVK) scoort gemiddeld een 6,1. Respondenten vinden dat de OVK moet werken aan een betere communicatie, samenwerking en een schone winkelstraat. Het oordeel over de Stads Winkel is positief. Respondenten zouden graag zien dat de Stads Winkel een rol zou spelen.