Gebruikers van de fietsknooppunten fietsen vanaf april 2024 langs nog mooiere routes in het Noordwesten van Overijssel. Het routebureau van MarketingOost verbetert de komende maanden namelijk de tracés. Dat doet ze in opdracht van de gemeente Kampen in samenwerking met vier andere gemeenten. Het nieuwe netwerk bestaat na de werkzaamheden uit bijna 800 km bewegwijzerde routes.
“ We zijn blij dat de routes straks meer de binnenstad en de centra van de dorpen en kernen in onze gemeente aandoen. Dat is goed voor de reuring in de stad en kernen met gastvrije horeca en winkels”, aldus Bas Wonink, wethouder voor Toerisme en vrijetijdseconomie in de gemeente Kampen.
Het routebureau beheert en onderhoudt voor de gemeenten Zwolle, Kampen, Zwartewaterland, Staphorst en Steenwijkerland het fietsnetwerk. De huidige bewegwijzering van het fietsnetwerk is ondertussen vijftien jaar oud. Alle 153 knooppuntpanelen en duizenden bordjes worden vervangen. Naast de bewegwijzering in het veld wordt ook digitale routedata vernieuwd. Zo kunnen aanbieders van digitale routeplanners, zoals de ANWB en route.nl juiste en actuele fietsroutes blijven aanbieden. De financiering voor de vernieuwing wordt mogelijk gemaakt door de vijf gemeenten en een bijdrage van de provincie Overijssel.
Complete revisie
Jakob Ponstein, projectleider van het routebureau, spreekt van ‘een complete revisie’. De organisatie gaat verder dan alleen het vernieuwen van de informatiepanelen en routebebording. “We voegen nieuwe routekilometers toe en passen op meerdere punten het tracé aan. We doen dat mede op basis van tips en reacties die we gekregen hebben van mensen tijdens de inloopbijeenkomsten in iedere gemeente dit voorjaar. Met die inbreng is het nieuwe ontwerp van het fietsnetwerk gemaakt”, zegt Ponstein. Hij benadrukt dat iedere gemeente ook een eigen thema-fietsrondje behoudt.
Recreatief fietsen
De aangepaste routes starten zoveel mogelijk in de centra van de dorps- en stadskernen. Van daaruit fietst men naar en door het mooie landschap. Fietsers ontlopen het drukke verkeer. “Recreatief fietsen is wat anders dan woon-werkverkeer. Bij onze routes gaat de beleving van het landschap boven snelheid. Dat is een meerwaarde. Natuurlijk kunnen ook fietsers die van hun werk komen kiezen voor een van de fraaie routes. Even bijkomen en genieten van de mooie omgeving.”, legt Ponstein uit.
Fietsroute ‘knopen’
Sinds 2008 heeft Noordwest-Overijssel fietsknooppunten. Hiermee kunnen fietsers via de knooppunten hun eigen route samenstellen. Maar ze kunnen ook kiezen voor een kant-en-klare knooppuntenroute. Het ondertussen razend populaire fietsknooppuntennetwerk waaide over uit België. Het is gebaseerd op de manier waarop mijnwerkers hun weg vonden in ondergrondse stelsels. Na het succes bij de Zuiderburen introduceerde Twente als eerste Nederlandse regio het knooppuntenstelsel.
Mogelijke overlast De werkzaamheden duren naar verwachting tot maart 2024. Bewust voert het routebureau de klus uit in het seizoen waarin de minste fietsers op pad zijn. De organisatie probeert overlast voor gebruikers te voorkomen, maar kan die niet helemaal uitsluiten. Op www.routenetwerkennoordwestoverijssel.nl staat een actueel overzicht van de werkzaamheden en de vorderingen. De verwachting is dat de werkzaamheden in de gemeente Kampen in de loop van september starten.