Stichting Lezen en Schrijven lanceert haar nieuwste campagne ‘Een van deze mensen’

210

Stichting Lezen en Schrijven lanceert haar nieuwste campagne ‘Een van deze mensen…’. De organisatie doet dat tijdens de jaarlijkse ‘Week van Lezen en Schrijven’ die vandaag begint. Met deze campagne richt de stichting zich op het herkennen van signalen van laaggeletterdheid. In Nederland hebben 2,5 miljoen mensen moeite met lezen, schrijven en/of rekenen.

Geke van Velzen (directeur): “Veel mensen die moeite met lezen en schrijven hebben vinden het een lastig onderwerp om over te praten. De verwachting is namelijk dat iedereen in Nederland voldoende taalvaardig is. Het is extra lastig dat je het niet direct aan iemand kunt zien. De meeste mensen redden zich goed in het dagelijkse leven, maar hebben er wel veel last van. Tijdens het solliciteren, reizen met het openbaar vervoer en je kinderen helpen met huiswerk maken bijvoorbeeld.”

De organisatie wil met de campagne het onderwerp vooral dichterbij de hoogopgeleide groep Nederlanders brengen. Zij krijgen tips op de website van Stichting Lezen en Schrijven om de signalen te herkennen en het gesprek hierover te voeren. Op die manier moet het onderwerp breder bespreekbaarder worden en kan er meer begrip ontstaan.

Tijdens de ‘Week van Lezen en Schrijven’ vinden in het hele land activiteiten plaats om laaggeletterdheid onder de aandacht te brengen. De stichting werkt hierin samen met onder andere gemeenten, bibliotheken, ziekenhuizen en vrijwilligersorganisaties. Woensdag 9 september staat onder meer het BNNVARA-programma Make Holland Great Again in het teken van laaggeletterdheid. De zestiende editie van deze themaweek – die voorheen de Week van de Alfabetisering heette, duurt nog tot en met zondag 13 september.