De gezamenlijke inzet van de Oost-Nederlandse en Flevolandse ondernemers en overheden om knelpunten op de Rijksinfrastructuur aan te pakken, is positief ontvangen in Den Haag. De verbreding van de N50 Kampen-Kampen Zuid is daarom terug op de agenda van het Rijk.
Het ministerie en de provincie Overijssel zijn overeengekomen om de studie naar de verbreding van de N50 eerder uit te voeren en begin 2019 te starten. Daarnaast is afgesproken om gezamenlijk de verkeersveiligheid en de daarbij passende maatregelen op de N50 tussen Hattemerbroek-Ramspol in beeld te brengen. Dat blijkt uit het gesprek dat gedeputeerde Boerman heeft gevoerd met minister Cora van Nieuwenhuizen-Wijbenga en staatssecretaris Stientje van Veldhoven-Van der Meer over de invulling van het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT).
Gedeputeerde Boerman: “Door als overheden en ondernemers gezamenlijk op te trekken richting Rijk hebben we de minister en staatssecretaris kunnen bewegen toch prioriteit te geven aan de knelpunten in Oost-Nederland. Dit is weer een mooie stap voorwaarts voor de bereikbaarheid en economische ontwikkeling van deze regio.”
Slimme en duurzame maatregelen
aNaast de aanpak van de N50 gaan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat samen met de regio in 2018 een onderzoek naar de A28 Hoevelaken-Zwolle starten. Hierin worden de knelpunten en de oorzaken daarvan voor de korte en lange termijn in beeld gebracht. Op die manier is tijdig ingrijpen bij capaciteitsproblemen mogelijk.
Daarnaast investeren het Rijk en de regio samen in de opzet van nieuwe maatregelen op het gebied van slimme en duurzame mobiliteit. Voor de eerste helft van 2018 krijgen de regio’s Twente en Zwolle-Kampen elk een rijksbijdrage van 1 miljoen euro en Stedendriehoek 850.000,–. De regio’s zetten daar een zelfde bedrag aan cofinanciering tegenover. Met de inzet op slimme en duurzame mobiliteit geven het Rijk en de provincie een vervolg op het Beter Benutten programma dat in 2017 is afgerond.
(Bron: Prov. Overijssel)