Verkeersborden eraf; reclameborden eraan.

 

De gemeente Kampen heeft tientallen verkeersborden laten verwijderen. Bijvoorbeeld op de Oudestraat, waar het -volgens wethouder Treep- algemeen bekend is dat je er overal mag fietsen als de winkels gesloten zijn.

Inderdaad, dat was algemeen bekend, omdat dit door de borden werd aangegeven. Nu ontstaat de vervelende situatie dat de borden aangeven dat men er niet mag fietsen, terwijl een groep burgers er informeel wel fietst en een andere groep, zoals toeristen met kinderen breeduit over de Oudestraat wandelen; in de zekerheid dat het een voetgangersgebied is en men er niet gehinderd wordt door fietsers en hun kinderen geen gevaar lopen.

Nog een voorbeeld: in het plantsoen zijn de voetgangersborden verwijderd. Er kan dus weer volop in het plantsoen gefietst worden. En dat gebeurt.

Volgens de gemeente Kampen is een voordeel van het verwijderen van de verkeersborden dat de attentiewaarde van de resterende verkeersborden wordt vergroot.

Het is echter uiterst merkwaardig dat de gemeente Kampen tegelijkertijd aankondigt om reclameborden aan lantaarnpalen te bevestigen. Hierbij wordt vooral gekeken naar de ruimtelijke kwaliteit van het gebied! De reclameborden zijn lichtbakken. Hoe die waarde kunnen toevoegen aan de ruimtelijke kwaliteiten is niet duidelijk. Maar de reclamelichtbakken worden nog wel eens gebruikt voor levensgrote foto’s van schaars geklede dames, die onderbroeken en BH’s promoten. En ja; men kijkt ruimtelijk toch anders aan tegen een schaars geklede Sylvie, de ex-echtgenote van voetbalprof Van der Vaart, dan tegen wethouder Treep in zijn zondagse pak.

Destijds heeft de gemeenteraad van Kampen besloten om dergelijke lichtbakkenreclame (in algemene zin) vanwege veiligheidsoverwegingen niet toe te staan. Maar de Mammon (de god van het geld) wint het nu in het Kamper gemeentebestuur, want het schijnt dat zo’n reclamebak 400 euro per jaar oplevert. (Ter vergelijking: één ambtenaar die zich met dit soort tegenstrijdige zaken bezighoudt, kost de gemeente Kampen meer dan de opbrengst van honderd reclameborden.)

Dat de reclames op de borden de weggebruikers afleiden; dat het ten koste gaat van de attentiewaarde en dus van de verkeersveiligheid, dat is in Kampen dan onbelangrijk.

De koe -het symbool van de onnozelheid van Kamper bestuur- hangt niet voor niets weer aan de toren.

Centurion. 

 

 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*