Wat is er besloten en wat is het plan voor 2017?
In december stemde de gemeenteraad in met een pakket maatregelen om de bereikbaarheid van Kampen te verbeteren. Ook wil men zorgen voor een kwaliteitsverbetering van de stations entree. Met name door de verkeerskundige randvoorwaarden voor het project Bolwerk Buitenwacht te realiseren.
Met de maatregelen wil men uiteindelijk minder files op en rond het knooppunt, met name in de spitstijden bereiken. Insteek is om te komen tot 100 minder auto’s per dag in de spits; Snellere doorstroming op de Stadsbrug, met name voor weggebruikers Kampen-in. De ambitie is om de huidige wachttijden met 25% te verminderen, met name ook in de spitsen.
De voorgestelde maatregelen dragen bij aan de doelstellingen van het nieuwe verkeerscirculatieplan voor Kampen: autoluwere binnenstad, gastvrije entree Kampen, snellere doorstroming op een van de hoofdentree’s van Kampen, versterken parkeervoorzieningen Bolwerk Buitenwacht. Het gaat om een samenhangend pakket aan maatregelen. Dat wil zeggen dat alleen in combinatie het gewenste effect optreedt. Het totaaleffect van de maatregelen wordt in de tweede helft van november gemeten. Hierover worden de gemeenteraad van Kampen en het bestuursteam Beter Benutten Zwolle-Kampen eind 2017 geïnformeerd.
Alle maatregelen op een rij:
De verkeerslichten bij het station en de Stadsbrug worden in de spitsuren anders ingesteld. Fietsers en het autoverkeer dat Kampen in rijdt, krijgen dan voorrang op het doorgaand verkeer Ens-Zwolle op de Zwolseweg en op het doorgaand verkeer IJsselkade-Bovenstrooms. Deze reizigers krijgen gerichte adviezen om tijdens de spits een andere route te kiezen of op een andere manier te reizen;
Op vier toegangswegen richting de Stadsbrug krijgen automobilisten permanent het advies om de Knoop te mijden. Daarnaast wordt de situatie “Stadsbrug open” bij de drie lokale toegangswegen aangegeven met het advies “brug open, neem de Molenbrug” .
Op de Zwolseweg wordt voor autoverkeer een rijstrook minder beschikbaar gesteld en het is voor verkeer vanaf de Zwolseweg niet toegestaan linksaf te slaan richting Stadsbrug. Doorgaand verkeer richting Frieseweg en rechtsaf slaand verkeer richting IJsselmuiden blijft mogelijk, maar krijgt minder prioriteit. Deze ruimte wordt benut voor verbetering van de nieuwe stations entree.
Voor de Stadsbrug wordt met Rijkswaterstaat, de provincie en Schuttevaer een pilot gestart om tijdens de scholierenspits de Stadsbrug vaker dicht te houden om de doorstroming voor fietsers en automobilisten die Kampen in gaan te verbeteren.
Er komt een eerste opzet voor een Park+Bike+Walk voorziening aan de Zwolseweg nabij het station. Extra (bezoekers)verkeer wordt hiermee afgevangen voor De Knoop.