vrijdag, september 20, 2024

MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR

HomeNieuwsVoelsprieten in de samenleving

Voelsprieten in de samenleving

-

Door Nathan Venendaal

Albert Holtland, fractievoorzitter van Gemeente Belangen Kampen, ziet al jarenlang dat de politieke betrokkenheid terugloopt. Daarom probeert hij de barrière tussen politiek en burger zo klein mogelijk te maken.

“Politiek staat ver af van de mensen. En als ze dan al een keer iets met politiek te maken hebben dan zien ze alleen maar achterklap, leugens en beloftes die achteraf niet waar worden gemaakt. Dus keren mensen zich van de politiek af.” Om de barrière tussen politiek en burger zo klein mogelijk te maken heeft zijn partij besloten de jaarlijkse contributie te verlagen naar 1 euro. Hij hoopt dat mensen hierdoor worden aangemoedigd om mee te praten.

Persoonlijke kwaliteiten
Midden in de samenleving staan en voelsprieten hebben in de samenleving. Jaren terug is dat voor Albert Holtland de drijfveer geweest om de politiek in te gaan. Nu is hij zelf opzoek naar deze mensen. “Je hoeft echt nergens verstand van te hebben, het is natuurlijk wel mooi meegenomen als je verstand hebt over bijvoorbeeld de zorg. We kijken echt naar persoonlijke kwaliteiten. We willen graag ieders verhaal over de stad en het bestuur horen en kijken waar wij het anders moeten doen.”

Voor alle inwoners
GBK wil een partij zijn voor alle inwoners van Kampen. Volgens Holtland valt het verschil in de belangen van inwoners te overbruggen. Hij benadrukt vooral de gezamenlijke belangen. “Mensen willen allemaal zo min mogelijk gemeentelijke belasting betalen, huisvuil dat iedere dag wordt opgehaald en schoon drinkwater.” Hij voegt wel toe dat ze niet iedereen blij kunnen maken. “Mensen willen veel meer dan wij waar kunnen maken. Dat betekent dat we keuzes moeten maken. En bij die keuzes willen we ze juist betrekken.”

Gemeenteraadverkiezingen
Tijdens de gemeenteraadverkiezing in 2018 hoef je geen boekje, folder of radio spotje van GBK te verwachten. GBK wil het deze verkiezingen anders aanpakken. “Ik kijk naar social media en denk daar kun je toch heel veel mensen mee benaderen?” legt Albert Holtland uit. “We kunnen bijvoorbeeld een filmpje maken op Facebook waarin we kort een standpunt uitleggen.” Volgens hem is social media veel goedkoper en effectiever. Maar hij maakt wel een kanttekening. “Als er een billboard komt met alle partijen, dan zullen wij er ook bij moeten komen. Anders denken mensen dat we niet meer meedoen.”

Gerelateerde berichten

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

[td_block_social_counter custom_title="Stay Connected" block_template_id="td_block_template_4" header_color="#ea2e2e" f_header_font_family="522" f_header_font_transform="uppercase" f_header_font_style="italic" f_header_font_size="eyJsYW5kc2NhcGUiOiIxNSIsInBvcnRyYWl0IjoiMTQifQ==" facebook="tagDiv" twitter="tagdivofficial" youtube="tagdiv" instagram="tagdiv" style="style10 td-social-boxed td-social-colored" tdc_css="eyJwaG9uZSI6eyJtYXJnaW4tYm90dG9tIjoiMzIiLCJkaXNwbGF5IjoiIn0sInBob25lX21heF93aWR0aCI6NzY3fQ=="]

Net binnen