Kanoclub Skonenvaarder test bevaarbaarheid Bypass
Bedoeld als ludieke oudejaarsactie, maar wel met een serieuze ondertoon, namen een aantal kanovaarders van kv Skonenvaarder op oudjaarsdag de Bypass al even in gebruik om de bevaarbaarheid te testen.
Vanaf hun clublocatie nabij de Roggebotsluis varend over het Drontermeer bereikten zij de plek waar straks de Bypass zal uitmonden in het randmeer. Daar moesten zij over ongeveer 150 meter (toeval?) “klunen” ( = kano overdragen) om vervolgens hun kan voorzichtig te water te leggen in de Bypass. En vervolgens ging het varend, met respect voor de jonge natuur richting IJssel. Vrije doorvaart was er nog niet en er moest nog enkele malen overgedragen worden voor zij de brug in aanbouw (Nieuwendijk) konden bereiken.
Onderweg was er een korte stop voor hete chocomel (+), handen warmen en foto’s maken. Tevreden over de fraaie, maar nog wat steriele, natte geul met kale glibberige oevers in de Bypass keerden zij terug naar de club met oliebollen (+) en sterke verhalen.
Met deze spontane actie vraagt Skonenvaarder aandacht voor de gevolgen van aanleg Bypass en het wegnemen van de sluis bij Roggebot voor de kanovaarders. Niet zozeer dat mogelijke extreem Hoge water, maar juist het permanent gemiddeld Lagere waterpeil vormt een bedreiging voor het kanovaren op het (straks verlengde) Vossemeer.
Skonenvaarder verlangt compenserende maatregelen van de projectorganisatie, zoals bijvoorbeeld het plaatselijk uitdiepen om ook straks daar te kunnen kanoën; zowel recreatief toervaren als beoefenen van de wedstrijdsport. De vereniging behoort sinds enkele jaren tot de top van Nederland als wedstrijdvarende vereniging en streeft ernaar om erkend te worden als regionaal kanotrainingscentrum. Een wedstrijdbaan van 1000 meter is daartoe een vereiste en deze werd de vereniging al jaren geleden toegezegd in het kader van het project “Integrale Inrichting Veluwe Randmeren (IVVR)”.
Voor de kanovaarders van Skonenvaarder kan de oplevering van de natte Bypass niet snel genoeg gaan om eindelijk dat “rondje Kampen” te kunnen varen; zelfs als daarvoor eerst zo’n 150 meter moet worden “gekluund”!