(Met dank aan RTV Focus Zwolle)
De verbetering van de Kamperlijn, het 13 kilometer lange spoortraject tussen Zwolle en Kampen, is 12 januari 2017 officieel van start gegaan. De planning is dat in december 2017 de elektrische treinen kunnen gaan rijden. Bij het werk aan de Kamperlijn gaat het om de aanleg van het nieuwe station Zwolle Stadshagen, de elektrificatie en spoorvernieuwing van de Kamperlijn en de aanpak van station Kampen.
Station Kampen
“Op station Kampen leggen we een “spoorplein” aan. Dit plein krijgt bankjes met uitzicht op de IJssel en de Hanzestad Kampen, aan de overkant van de rivier. Daarvoor verlengen en verbreden we het perron. Ook komt het perron iets verder van de woningen af te liggen. Daarnaast verwijderen we de overbodige sporen op het oude rangeerterrein.” Behalve het spoor klaarmaken voor elektrische treinen, krijgt het traject tussen Zwolle en Kampen nieuwe spoorstaven, wissels, bielzen en spoorgrind. In Zwolle wordt de spoorbrug over de Blaloweg verhoogd. Hiermee wordt de kans op aanrijdingen door vrachtwagens kleiner.
Zwolle Stadshagen
De verbetering van de Kamperlijn is een gezamenlijk project van de provincie Overijssel, gemeenten Kampen en Zwolle en ProRail. De werkzaamheden zijn gestart met de aanleg van station Zwolle Stadshagen ter hoogte van de Belvédèrelaan. Onder dit station komt een nieuwe onderdoorgang voor voetgangers, fietsers en autoverkeer als extra ontsluiting voor de wijk Stadshagen.
Het komende jaar is men druk doende met dit project en moeten zal in december de vernieuwde Kamperlijn geopend worden en zullen ook de eerste elektrische treinen gaan rijden.