Bezorgschaamte? Inwoners Overijssel hebben nergens last van

Tegelijkertijd vinden we wel dat buurgenoten te veel pakketjes bestellen

258

Ingezonden bericht

Kerstmis, Sinterklaas: dat betekent topdrukte voor de bezorgingsbranche. Iedere decembermaand bestellen we weer meer. Zo’n 29,2% van de inwoners van Noord-Holland bestelt 2 tot 5 pakketjes per maand, blijkt uit onderzoek van OTTO. Maar hoe zit het met de bezorgschaamte? Bezorgschaamte is niet voor niets genomineerd voor Woord van het Jaar 2019. OTTO zocht het voor je uit.

In het duurzaamheidsonderzoek van OTTO kregen 1227 respondenten 22 vragen voorgeschoteld waarbij de volgende vraag centraal stond:

Hoe milieubewust vinden zij zichzelf eigenlijk?
Op deze precieze vraag scoren Nederlanders zichzelf gemiddeld een 3 op een schaal van 0 tot 5. De helft van de ondervraagden is ervan overtuigd dat alle beetjes helpen om het milieu te verbeteren. Energie besparen, voedselverspilling tegengaan en afval recyclen zijn populaire duurzame maatregelen.

Bestel maar, bestel maar
Allerlei maatregelen worden genomen om klimaatverandering tegen te gaan, maar reflecteert dat ook ons online koopgedrag? De meeste inwoners van Overijssel (68,1%) bestellen 1 of minder pakketjes per maand. Gevolgd met 29,2% die 2 tot 5 pakketjes per maand bestelt.

Overijsselaars begaan met de buren
Pakketjes aannemen voor de buren kan weleens knap irritant zijn. Zo vindt ook bijna de helft van Nederland. De inwoners van Overijssel (55,6%) vinden niet dat in hun de wijk te veel pakketjes worden geleverd.

Bezorgschaamte geen issue
Waar 78% van de Nederlanders aan geeft geen last te hebben van dit fenomeen, scoort Overijssel 80,6%. Wie wel eens last heeft van bezorgschaamte? 34,3% van de Groningers vormt de grootste groep.

Meer informatie? Bekijk de uitgebreide onderzoeksresultaten op: https://www.otto.nl/special/duurzaamheidsonderzoek/

LAAT EEN REACTIE ACHTER

GEEF JOUW REACTIE
GEEF JOUW NAAM OP