De Stuurgroep Binnenstadsmanagement van de stichting Kampen Partners heeft een overzicht opgesteld van cijfers over de binnenstadseconomie. Met deze gegevens wil Kampen ondernemers van buiten de stad verleiden om zich te vestigen in de binnenstad. In de vorm van een placemat kunnen geïnteresseerden lezen over de kansen die Kampen biedt.
De placemat wordt verspreid onder bedrijfsmakelaars en andere intermediairs. Daarnaast organiseert de binnenstadsmanager in samenwerking met de OVK (Ondernemers Vereniging Kampen) op 21 januari een werksessie om contactgegevens van mogelijke investeerders te verzamelen onder het motto: ‘wie wordt je nieuwe buurman?’
Factsheet
Het aantal bezoekers was in 2017 nog 360.000 en is in 2018 gestegen naar 482.000, een toename van ruim 33%. Volgens binnenstadsmanager Leo Hoksbergen is deze toename vooral te danken aan de groei van toeristische bezoekers. “En die geven tijdens hun bezoek over het algemeen ook meer uit!”, is zijn ervaring. Uit de verzamelde cijfers blijkt verder, dat het consumenteninkomen in Kampen de afgelopen jaren met 12,8% is gestegen. Dat is ruim boven het landelijke gemiddelde. “Kampen heeft relatief weinig leegstand, veel bezoekers en een groot omzetpotentieel”, aldus Hoksbergen. De informatie is samengevat in een factsheet die ook digitaal beschikbaar is via www.heerlijkondernemeninkampen.nl.
Kansen
Hoksbergen vormt samen met een team van binnenstadsondernemers, vastgoedeigenaren en citymarketeer Roeland Tameling de werkgroep Acquisitie voor de binnenstad. Deze werkgroep heeft ook uitgezocht welke winkelformules extra kans op succes hebben in Kampen. Hun top 3: stijlvolle modezaken, ambachtelijke winkels en “to-go”formules, zoals een kleine supermarkt of verkopers van hoogwaardige fastfood. “Daarbij kun je denken aan een Spar of AH to Go, maar ook een Wok to Go of Happy Italy”, legt Leo Hoksbergen uit.
Werksessie
Binnenstadsondernemers in Kampen hebben er zelf een groot belang bij, dat ze goede ondernemende buren hebben. Daarom wordt op 21 januari een werksessie gehouden, waarbij ze zelf mogen aangeven welke retailers ze het liefst naar Kampen zouden willen halen. Die bedrijven worden vervolgens benaderd door de binnenstadsmanager. Met de placemat als bewijsmateriaal.