Met ingang van woensdag 18 maart gaat Keolis een aangepaste dienstregeling rijden in verband met de toenemende maatregelen rondom het coronavirus. De aanpassingen in de dienstregelingen zijn te vergelijken met weekend- en/of vakantiedienstregelingen. Dat betekent dat de bussen en treinen wel blijven rijden, maar in mindere mate. De aangepaste dienstregeling verschilt per reisgebied en is ten minste geldig tot 4 april 2020. Op de website www.keolis.nl/corona wordt per reisgebied overzichtelijk weergegeven welke dienstregeling vanaf 18 maart waar geldt:
Ook zijn de wijzigingen vanaf 17 maart 17.00 uur doorgevoerd in de reisplanners. Reizigers die gebruik willen maken van het OV wordt verzocht om de reis (liefst maximaal 1 uur) van tevoren te plannen via de Keolis reisplanner of 9292.nl. De aangepaste dienstregeling is tevens te vinden op de halteborden.
Aanvullende maatregelen
Het maatschappelijk belang van openbaar vervoer is groot. Wij proberen en willen onze reizigers zo lang mogelijk van dienst zijn. Tenslotte vervoeren we ook dagelijks reizigers die werkzaam zijn in vitale sectoren. Juist nu is het extra belangrijk dat deze medewerkers kunnen werken. Daarom gelden de volgende aanvullingen:
Instappen via de achterdeur
We verzoeken onze reizigers in de bus om via de achterdeur in te stappen en daar in te checken. Hierdoor verminderen we het aantal contactmomenten tussen reizigers en buschauffeurs. Met posters op de voordeur verwijzen we je naar de achterkant. Door deze maatregel in te voeren proberen we een juiste balans te vinden tussen de gezondheid van onze medewerkers en de dienstverlening aan onze reizigers. Verder vragen we de landelijke richtlijn na te leven om 1.5 meter afstand van elkaar te bewaren.
Kaartverkoop
Er worden in de bus geen vervoersbewijzen meer verkocht bij de buschauffeur. Ook dit doen wij om het aantal contactmomenten tussen reizigers en buschauffeurs te verminderen. In- en uitchecken met een OV-chipkaart kan bij de achterdeur. De mogelijkheden om een vervoerbewijs te kopen zijn:
  • Reizen op saldo met je OV-chipkaart
  • Een e-ticket (geprint of op je telefoon) kopen via onze webshop of via de Keolis app
  • Een kaartje kopen bij één van onze servicewinkels of voorverkooppunten
Schoonmaak
In het openbaar vervoer wordt tijdens de reguliere schoonmaak extra aandacht besteed aan de contactpunten zoals deurklinken en hoofdsteunen. In treinen waar een toilet aanwezig is wordt zeep en papieren handdoekjes extra aangevuld. Daarnaast is er bijvoorbeeld extra aandacht voor het legen van prullenbakken.
Achtergrond
Voor heel Nederland gelden vanaf donderdag 12 maart 2020 nieuwe maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. Met ingang van 16 maart zijn de maatregelen verder aangescherpt. De OV-sector wordt door de overheid en het RIVM op de hoogte gehouden van de situatie rondom het coronavirus. De OV-bedrijven trekken hier samen met de branchevereniging OV-NL in op. Als het gaat om maatregelen volgt Keolis de lijn van de overheid en het RIVM. Zij zijn immers de experts en leidend op dit punt.
Op basis van de nieuwste overheidsmaatregelen rondom het coronavirus, worden de meeste dienstregelingen van de OV-bedrijven de komende periode aangepast. De opdrachtgevers van Keolis ondersteunen deze werkwijze. Minder reizigers maken gebruik van het openbaar vervoer doordat scholen, kinderdagverblijven, horecagelegenheden en sportclubs zijn gesloten. Wij vragen begrip voor alle geldende maatregelen en doen een beroep op de medewerking van alle reizigers.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here